Jak předcházet agresivnímu chování u žáků
Rozsah
Jak předcházet agresivnímu chování u žáků
Cena a přihláška
Akreditace
MŠMT
Anotace
Kurz se zaměřuje na předcházení agresivnímu a nevhodnému chování žáků prostřednictvím efektivního plánování výuky, budování bezpečného třídního klimatu a aktivní práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Účastníci se naučí rozpoznávat výchovné problémy včas, předcházet jim a reagovat na ně tak, aby se zlepšily výsledky žáků a zároveň se snížila pracovní zátěž vyučujících. Důraz bude kladen na spolupráci s asistentem pedagoga a na praktické tipy, jak vytvářet prostředí podporující soustředění, bezpečí a respekt. Kurz nabídne konkrétní návody a sdílení zkušeností lektorky i účastníků.
Cílové kompetence
- získání přehledu o principech bezpečného a podnětného klimatu ve třídě,
- porozumění příčinám a projevům agresivního chování u žáků,
- osvojení si praktických dovedností pro včasné rozpoznání varovných signálů a vhodnou intervenci,
- schopnost plánovat výuku s ohledem na potřeby žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,
- posílení schopnosti spolupracovat s asistentem pedagoga při řešení výchovných obtíží,
- rozvoj dovedností vedoucích ke snížení stresu a zátěže učitelů.
Obsah kurzu
- Vymezení pojmu „bezpečné klima ve třídě“
- Agresivní chování žáků: příčiny, projevy, prevence
- Efektivní plánování výuky pro předcházení výchovným problémům
- Úpravy výuky pro žáky s poruchami chování a učení
- Praktické intervence při ztrátě pozornosti žáků
- Spolupráce s asistentem pedagoga
- Snižování pracovní zátěže učitele skrze cílené pedagogické strategie
V úvodu kurzu bude věnován prostor vymezení pojmu „bezpečné klima ve třídě“ jako klíčového prvku pro efektivní výuku. Společně budeme zkoumat, co je v rámci školního chování považováno za přijatelné a jaké jsou důsledky, pokud se takové prostředí nepodaří vytvořit. Zaměříme se na dopady stresu, nesoustředění a narušeného klimatu na vzdělávací proces i psychickou pohodu žáků a učitelů.
Následně se budeme věnovat konkrétním příčinám a projevům agresivního chování u žáků a tomu, jak těmto situacím předcházet. Na praktických ukázkách si představíme možnosti úprav a přizpůsobení výuky tak, aby co nejlépe odpovídala individuálním potřebám žáků, zejména těch s poruchami chování nebo učení.
Kurz nabídne přehled strategií, které napomáhají zvýšit pozornost a soustředění žáků, stejně jako postupy učitele v momentu, kdy začne pozornost upadat. Součástí bude také téma spolupráce a efektivní komunikace s asistentem pedagoga při práci se třídou i jednotlivci.
Kurz uzavřeme hledáním rovnováhy mezi nároky na výuku a péčí o duševní zdraví učitele – ukážeme si, jak plánovat a vést výuku způsobem, který přispívá k reálnému zlepšení vzdělávacích výsledků, aniž by vedl ke zvyšování stresu a přetížení vyučujících.
Lektor: PhDr. Dana Míková