Jak předcházet agresivnímu chování u žáků

Rozsah

8 hodin

Akreditace

MŠMT

Anotace

Kurz se zaměřuje na předcházení agresivnímu a nevhodnému chování žáků prostřednictvím efektivního plánování výuky, budování bezpečného třídního klimatu a aktivní práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Účastníci se naučí rozpoznávat výchovné problémy včas, předcházet jim a reagovat na ně tak, aby se zlepšily výsledky žáků a zároveň se snížila pracovní zátěž vyučujících. Důraz bude kladen na spolupráci s asistentem pedagoga a na praktické tipy, jak vytvářet prostředí podporující soustředění, bezpečí a respekt. Kurz nabídne konkrétní návody a sdílení zkušeností lektorky i účastníků.

Cílové kompetence

  • získání přehledu o principech bezpečného a podnětného klimatu ve třídě,
  • porozumění příčinám a projevům agresivního chování u žáků,
  • osvojení si praktických dovedností pro včasné rozpoznání varovných signálů a vhodnou intervenci,
  • schopnost plánovat výuku s ohledem na potřeby žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,
  • posílení schopnosti spolupracovat s asistentem pedagoga při řešení výchovných obtíží,
  • rozvoj dovedností vedoucích ke snížení stresu a zátěže učitelů.

Obsah kurzu

  • Vymezení pojmu „bezpečné klima ve třídě“
  • Agresivní chování žáků: příčiny, projevy, prevence
  • Efektivní plánování výuky pro předcházení výchovným problémům
  • Úpravy výuky pro žáky s poruchami chování a učení
  • Praktické intervence při ztrátě pozornosti žáků
  • Spolupráce s asistentem pedagoga
  • Snižování pracovní zátěže učitele skrze cílené pedagogické strategie

V úvodu kurzu bude věnován prostor vymezení pojmu „bezpečné klima ve třídě“ jako klíčového prvku pro efektivní výuku. Společně budeme zkoumat, co je v rámci školního chování považováno za přijatelné a jaké jsou důsledky, pokud se takové prostředí nepodaří vytvořit. Zaměříme se na dopady stresu, nesoustředění a narušeného klimatu na vzdělávací proces i psychickou pohodu žáků a učitelů.

Následně se budeme věnovat konkrétním příčinám a projevům agresivního chování u žáků a tomu, jak těmto situacím předcházet. Na praktických ukázkách si představíme možnosti úprav a přizpůsobení výuky tak, aby co nejlépe odpovídala individuálním potřebám žáků, zejména těch s poruchami chování nebo učení.

Kurz nabídne přehled strategií, které napomáhají zvýšit pozornost a soustředění žáků, stejně jako postupy učitele v momentu, kdy začne pozornost upadat. Součástí bude také téma spolupráce a efektivní komunikace s asistentem pedagoga při práci se třídou i jednotlivci.

Kurz uzavřeme hledáním rovnováhy mezi nároky na výuku a péčí o duševní zdraví učitele – ukážeme si, jak plánovat a vést výuku způsobem, který přispívá k reálnému zlepšení vzdělávacích výsledků, aniž by vedl ke zvyšování stresu a přetížení vyučujících.

Lektor: PhDr. Dana Míková

Maximální počet účastníků
15